onsdag 21 maj 2014

Odlingsuppdatering

Hej och hå! Även jag är helt tagen av det vackra försommarvädret som vi bjuds på,  helt galet vackert är det! Lovade tidigare att uppdatera hur det går med våra odlingar. (Här hittar du föregående inlägg om temat.)

Avocadona har inte gjort framsteg alls. En har mörknat och ser riktigt murken ut, de andra två ser helt oförändrade ut. Det här kommer egentligen inte alls som en nyhet, fick höra att avocadon är väldigt svåra att få att gro. Får lov att försöka på nytt bara. Kanske du har något bra tips på hur jag ska lyckas?

De frön vi sådde inne för en tid sedan har fått flytta ut i miniväxthuset som Sami gjorde av ett gammalt fönster förra våren. Vi sådde också lite lök, pumpa och mera timjan. Dessutom har jag planterat ut lökarna som blev kvar av vårens påskliljor, i hopp om att de ska ta sig och blomma nästa vår. Till näst gäller det att få ordning på trädgårdslandet och fixa lite sommarblommor till terrassen. Här och här finns bilder från förra sommarens odlingar.

6 kommentarer:

  1. Jag har försökt många gånger med att få avocado-kärnor att gro, men har lyckats bara en gång. Det som stör mig mest är att jag inte minns om det var på det vanliga rekommenderade sättet, så som du också gör (jag har en sån på gång nu, men den har bara blivit lite brun den också), eller om jag revolterade och satt den direkt i mylla. Det kan tydligen också gå. Men hur som helst, plantan jag fick levde i ca 1,5-2 år, sen utsattes den antagligen för allt för kraftigt drag en vinter och dog...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, tack! Jag ska pröva med att sätta den rakt i myllan följande gång. Rapporterar sen om jag lyckas!

      Radera
  2. Jag testar i år på Gojibärsbuske. Fröna var pyttesmå, typ som tomatkärnor. Hade inte så stora förhoppningar på dem, men i nuläget är de riktigt fina plantor. Borde snart plantera alla i en enda stor kruka. Hoppas på bärskörd. Det bästa är att busken är mångårig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte ens tänkt på att man kunde odla en sån buske! Det skulle kunna vara roligt att pröva på nångång =)

      Radera
  3. Jag tryckte in en avocado kärna direkt i myllan, i samma kruka som en annan växt, och det tog länge innan det hände nåt men plötsligt hade den börjat växa och sen planterade jag om den. Nu är den över 2 år och ser riktigt ok ut fortfarande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte också på dig, att visst hade du lyckats få en avocado att gro! Nu såg Sami att en av mina har fått en rot, ska ta och plantera den och hoppas på det bästa.

      Radera