måndag 17 november 2014

Vad tycker du?


Med en dryg månad kvar till jul sitter jag här igen och funderar huruvida jag hinner göra lite hemgjorda julklappar i år. I år har jag dessutom funderat på om det alls är populärt att få en hemgjord julklapp? Eller en egenhändigt tillverkad present överhuvudtaget? Vad uppskattar du? Eller uppskattar du inte alls? Vad brukar du tillverka om du ger bort saker du gjort själv? Svara gärna i kommentarsfältet! Det här gäller nu inte endast stickade eller sydda presenter, utan kan likväl gälla bakverk eller målat porslin. 

Ps. Du kan vara anonym om du misstänker att din mosters granne som brukar förära dig med ett mindre vackert korsstygnsmotiv varje år läser den här bloggen ;)

12 kommentarer:

  1. Jag tycker egengjorda presenter (inte bara till jul) alltid är de bästa, för det visar ju att den som gett den har lagt lite tanke och tid bakom sin gåva. Den finaste julklappen jag fick ifjol var en taklampa som pappa gjort till mig helt själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Det är så värdefullt att någon lagt ner tid på ens present.

      Radera
  2. Jag tycker både om att ge och få hemgjorda julklappar, tycker det är jättefint och värdefullt om någon tex stickat ett par sockor eller stöpt ett ljus just för mig. Önskar att jag själv också var lite mer pysslig och kunde laga det ena och det andra. Brukar ge bakverk eller hemgjort godis åt äldre släktingar som "har allt" och det brukar vara uppskattat. Svårast tycker jag det är att hitta på hemgjorda julklappar åt barn - främst för att jag inte kan sy eller sticka kläder eller andra mjuka klappar. Vad kunde man göra för andra presenter åt barn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är svårt att hitta på presenter åt barn som inte då är stickade/sydda osv. Kanske just presentkort eller något som barnet kan baka, om man blandat färdigt ihop ingredienserna?

      Radera
  3. Jag håller helt med Miilo. Hemgjort är bäst, förutsatt att den som pysslat ihop grejen är skicklig. Höhhöö.. ;) Själv brukar jag baka och ge i gåva då jag tror att personen ifråga uppskattar det, förutsatt att jag har tid. Har också sytt några grejer, men det är nog småskaligt!
    Jag lever i tron att folk blir lika glada för en hembakt limpa som jag blir om jag får en. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bakverk är nog väldigt uppskattat! Tycker att det är roligt att få sådant när jag inte själv bakar så mycket.

      Radera
  4. Uppskattas definitivt. Men visst skall gåvan också passa personen och den skall vara omsorgsfullt gjord. Inspirerad av dig blir det ärtpåsar till släktens yngre barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad roligt att höra att släktbarnen ska få ärtpåsar :)

      Radera
  5. Jag har funderat på helt samma att uppskattas det med hemgjorda gåvor? Själv gör jag nästan alltid de gåvor jag ger själv och hoppas att den som får gåvan uppskattar min tanke och jag själv uppskattar iaf de gåvor jag får som är hemgjorda :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av kommentarerna att döma uppskattas det nog! Så vi får fortsätta ge hemgjorda gåvor :)

      Radera
  6. Hemgjort absolut! Det är så roligt när någon lagt ner av sin dyrbara tid för att konstruera något till en. Förut tyckte jag att det var lite pinsamt att ge grejer jag själv lagat men det har jag nog kommit över nu. Mig harmar det att sätta onödiga presenter vidare till loppis. Saker som jag vet att blivit köpta i all hast bara för att ha något att ge. Jag tycker att ibland är det helt enkelt bättre att ge en kram än en pryl. Dom ger man med lika stor eftertanke som ett hemgjort paket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Och några uppskattande ord och en kram är ack så viktiga :)

      Radera