tisdag 6 september 2011

Om konsumtion, igen.

I dagens HBL (hittade tyvärr inte artikeln på deras hemsida) finns en mycket läsvärd artikel om elektronikbranschen som tillverkar ohållbara prylar på flit. Artikeln baserar sig på en dokumentären The Light Bulb Conspiracy (2010) som handlar om samma sak, mycket sevärd!

Jag blir så olycklig och arg när jag läser om företag och till och med hela branscher som går helt emot allt som heter hållbar utveckling. Om printrar som har inbyggt chip som gör att de slutar fungera efter kort tid, för att konsumenten skall köpa en ny. Om glödlampor (tänk att man redan 1924 börjat med karteller för att göra sämre produkter!) som skall hålla högst tusen timmar. Ge mig ett alternativ! Jag vill hellre köpa en svindyr tvättmaskin, dator och kylskåp om dom bara skulle hålla tio, tjugo år istället för två.


Hanna har skrivit om att rösta med plånboken i sin blogg här, och Peppe om modemoral här.

2 kommentarer:

  1. Tack för länken! :)

    Och ja, håller verkligen med. En väninna hade sett det där programmet och ojade sig över det. Det är ju faktiskt HELT SJUKT. Det är så bakvänt att jag knappt kan tro att det är sant. Har människorna bakom de där "självförstörande" produkterna inget samvete överhuvudtaget?!

    SvaraRadera
  2. Ja, det samma undrar jag. Var är samvetet och ansvarskänslan? Hoppas något/några företag snart skulle hoppa av konsumtionskarusellen och börja tillverka kvalitet framom kvantitet. Åtminstone jag skulle gärna vara en kund, fastän priset för varorna skulle vara högre.

    SvaraRadera