måndag 12 december 2011

Karisfilten, del 1

Höstens stora projekt har varit inom kursen Kultur och teknik. Projektet började med att vi skulle besöka ett museum i vår hemtrakt och göra en textilinventering. Jag bekantade mig med Västra Nylands Landskapsmuseums lager i Karis. Där fanns en gammal folkdräkt från Karis, och jag blev förtjust i kjolens färger och randning. Därifrån fick jag min idé för vävprojektet, som blev en filt. Här nedan finns delar av processen dokumenterad, en bild på den färdiga filten ska jag ta när det någon gång är ljust när jag är hemma så att det går att fotografera. 

Kjolranden är den jag utgått från.
Har försökt använda samma proportioner och förstorat en rand till en jättestor.
Bild från Brages dräktmuseums utgåva om folkdräkter.
Efter en massa uträknande och mätande och funderande var det dags att reva.
Revandet resulterade i en sån här korv med garn. 

Efter att ha bommat på var det dags att solva,
dvs trä alla 840 trådar genom varsin ögla i en viss ordning


Därefter var det dags att peta igenom alla ränningstrådar genom bomskeden. 



Och sedan knöt jag för.

Här i färd med att knyta upp trampor

och sen ÄNTLIGEN var det dags att väva. Den är vävd med oliksidig kypert,
så den ser  annorlunda ut på andra sidan
Lite på två meter skulle det bli. Och 140 cm brett.
Inslagsfärgen är grå, så som kjoltyget i folkdräkten.

Sen knöt jag fransar. Efter det har filten ännu åkt en tur i torktumlaren
för att bli ruggad och då bli tätare och hållbarare.

4 kommentarer:

  1. huh, vilket don! jag är mycket imponerad, och fin blev den också.

    SvaraRadera
  2. Den ser ju jättefin ut! :) Ska bli intressant att se bild på den färdiga filten sen!

    SvaraRadera
  3. Voi vitsi så fin! Vad duktig du är! :) Vöråfilt nästa. ;) H. Åsa

    SvaraRadera
  4. Tack ska ni ha :) Jag hoppas på dagsljus på torsdag förmiddag då jag är hemma, DÅ ska jag fota hela filten.

    SvaraRadera