lördag 8 oktober 2011

Garnfärgning, dag 2

Orginalfärgen vit.
Färgat med Bresilja


Rödlök blir mossgrön.
Färgat med soppar och spindelskivlingar, de gråa med soppar.

Ett urval av dagens skörd.

Jag går som bäst en veckoslutskurs i att färga garn med svampar och växter på Arbis. Så här efter dag två är jag helt snurrig av alla vackra färger vi fått fram av bland annat lökskal, spindelskivlingar, tagetes och även det mer exotiska koschenill (typ loppor). Min absoluta favoriter idag är nog både gul- och rödlöken, men ockå spindelskivnlingen gav väldigt vacker färg.

2 kommentarer:

  1. Jaa, du had den kursen nu. Vilka fina färger av bara naturen, speciellt gröna och den mörkare gula :)

    SvaraRadera
  2. Jo, det blev helt sanslöst finfina färger! Jag ska imorgon visa vilka jag fick med mig hem. Kanske vi nästa sommar/höst kan färga lite garn tillsammans?

    SvaraRadera