fredag 16 augusti 2013

13/20: Äppelskörd

Det här känns verkligen inte som ett sommarprojekt, snarare något som hör till hösten. Men idag har jag plockat en korg med äppel från vårt äppelträd, och det finns ännu hur mycket som helst att plocka. Förutom att äta äpplena så där bara, har jag också tidigare år fryst ner äppelbitar och gjort äppelmos. Några pajer ska det förstås också bli, och sen tänkte jag testa på att torka äppelskivor. Åt sådana för första gången i vintras hos Jenny och jag som inte vanligtvis gillar torkad frukt tyckte det var jättegott. 

Har ni några andra förslag vad man kan göra med äppel?

2 kommentarer:

  1. Jag håller för tillfället på att koka äppelsaft. Enklare och godare saft får man leta efter. Har du en saft-Maja är det bara att dela äpplena och slänga ner och koka en stund. Sockra. Klart! Vi brukar också musta en del av äpplena, men det kräver ju förstås en ganska stor mängd för att det skall vara mödan värt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Kanske jag skulle få låna svärmors saft-Maja och göra lite äppelsaft...

      Radera